Episode 7 - Jag vil inte bara vara mitt utseende

Join our Thunderclap!

liggende-01.jpg?mtime=20161206120127#ass

We are now going in to the final phase of The Swedish Model. We are so grateful and happy to see that we have engaged so many people. We are now going to define this engagement in to a petition in the form of a Thunderclap. And to make that happen, we need your help! 

The goal with the Thunderclap is to make a digital petition that will put pressure on the fashion industry to implement the Human Model Rights in all parts of the industry. 

Click here to see the Thunderclap

This is how a Thunderclap works:  

By signing up on Facebook and/or Twitter you’re allowing Thunderclap to share a single message on a social media channel you choose yourself – which will be Wednesday 16 December at 12pm.

The message we want you to share is: #iamtheswedishmodel and I support the Human Rights! Healthy models create healthy ideals!

Thunderclap uses your friends/followers list so it can calculate the reach, they will do absolutely nothing else with it. After the campaign is complete, that's it and Thunderclap won’t post anything else on your behalf.

The Swedish Model Thunderclap ends Dec. 21 at 12.00. We hope to get your support!

Lets make some noise to ensure a better future for all girls! 

Support our Thunderclap to help us make a change!

Kroppshets

jenniferny_ae4cf68a8327d7789f91f51f51a0b

Text written by Jennifer Larsén (23) 

En undersökning som Kari Traa genomförde bland tjejer i åldern 15-25 år visade att 84% av de tillfrågade jämför sin kropp med modellers kroppar, samtidigt som de anser att modebranschen har osunda ideal.

Det var först när jag började i högstadiet som jag blev medveten om hur viktigt det är bland unga tjejer att se ut på ett visst sätt, bete sig på ett särskilt vis och att se ut som modellerna på tidningsomslagen i diverse butiker. Det var först då jag blev mer och mer medveten om mitt utseende, jag ville passa in och räcka till. Det är sedan långt tillbaka i tiden bevisat att just vi kvinnor har haft en otrolig press på oss att passa in i de olika idealen som vi ständigt har och matas med hela tiden. Skillnaden på då och nu är att förr i tiden handlade mode om att dela upp klasser, skilja arbetarklassen åt ifrån de välbärgade. Nu handlar det om att konsumera, så idag har mode fått en helt annan betydelse.

Modeindustrin sysselsätter 25 miljoner människor i världen inom fabriksarbete. Modeindustrin är även en av världens största industrier, både som ekonomisk och kulturbärande sektor. Mode utgör därmed en stor del av att förstå vår samtid och vilka vi är. Idag står modeindustrin inför stora utmaningar när det kommer till miljö- och arbetsrättsliga frågor, där forskning och mode utgör en central del av de problem som följt med konsumtionssamhället. Så, vem bär på ansvaret? Enligt mig ligger ansvaret hos de företag som vill säja sina produkter. Om man till exempel tittar på reklam för läsk på tv. Tjejerna har på sig korta kjolar, en magtröja och sippar oskyldigt på ett sugrör samtidigt som killen i samma reklamfilm har på sig ett par jeans och en t-shirt. Kolla på musikvideos, hur säljer man musiken? Hur är tjejerna klädda till skillnad från killarna? Vad har tjejerna för kroppstyp? Och varför är det bevisat att det smala säljer mer än det större? Hur kommer det sig?

Är det för att vi är så pass insnöade som konsumenter att vi har influerats så pass mycket att vi omedvetet tror att vi tycker att det vi ser på reklam är snyggast så länge det är smalt och ”perfekt”?

Det handlar mycket om makt och pengar, den största makten har företagen, jakten på pengar och det som säljer är ju det som får modeindustrin att gå runt. Om det ser ballt ut på reklamen, då har man lyckats med en image och då säljer man vilket resulterar i pengar.

Media och de stora företagen skapar en bild av hur kvinnan ska se ut, vi är så vana vid spinkiga modeideal sedan början av 1900-talet. Är du smal kan ”du kontrollera dig själv” och ta ansvar i ditt liv medan ”tjocka” ofta anses som oansvariga. Vem tror du har lättast att få jobb? enligt idealen en smal kvinna? eller en inom citationstecken en tjock kvinna? Så vem ska stoppa detta eviga ekorrhjul? Kim Kardashian? Skulle inte tro det. Allting som är ouppnåeligt ser tonåringar upp till, det exklusiva, att få drömma sig bort till en drömvärld, som man så gärna önskar få leva i. Ungdomar är så farligt lättpåverkade och den stora boven till denna kroppshets är enligt mig, reklammakarna, det är även dom som sättet trenderna, det är dom som väljer vad som ska visas och inte. Att skylla på agenturerna håller inte, dom är bara en liten del i detta ekorrhjul och tillgodoser endast kundens önskemål.

Att våga prata om det här temat tror jag är en bra början, att bryta tystnaden. Att våga prata om det med sina vänner, sin familj och att vara modig. Att vara modig, sticka ut och våga ifrågasätta är inte så enkelt som det låter. Men jag tror att detta ämne måste redan i skolan uppmärksammas och diskuteras kring. Varför jagar vi egentligen efter en storlek 34? Ifrågasätt dig själv, varför?

När jag var tonåring hade jag super dåligt självförtroende. Jag ville bara se ut som alla andra, i alla andra menar jag de smala och perfekta tjejerna som mer och mer började synas på internet. Det jag vill komma till är den enda som kan påverka denna såpa är du själv. Det fungerar inte i längden att skylla på någon annan. När du har hittat dig själv, när du vet vem du är och när du har förstått att du egentligen älskar din kropp, att du duger som du är, att du inte behöver se ut på ett visst sätt, bete dig på ett visst sätt då kommer pusselbitarna att falla på plats. Så länge du är trygg i dig själv kan ingenting komma åt dig och det tror jag stenhårt på. Men att ta sig dit är inte så lätt och just därför är det viktigt att det skapas fler debatter kring detta ämne, att det uppmärksammas, pratas om, så att det normaliseras och det är just därför jag ställer upp i detta fantastiska projekt som Kari Traa har skapat. Vi måste börja någonstans och jag tycker att vi börjar att prata.

Post a picture of your beautiful self on Instagram using #iamtheswedishmodel to show your support. 

EPISODE 6 - EN DAG ÄR MAN RÄTT OCH EN DAG ÄR MAN FEL

Next page